1 Temmuz 2009 Çarşamba

ANTEP FISTIKLI BURMA KADAYIFI

Çıtır çıtır Gaziantep burma kadayıfı yediniz mi hiç?
Böylesi gerçekten başka yerde yok.

Geçtiğimiz günlerde şehir dışından gelen, Antepte baklava yenir dediysem de ille de künefe yemek istiyorum diyen misafirimle yolumuz Yusuf Usta'ya düştü.

Biz künefeleri beklerken yanıbaşımızda yapılan burma kadayıfın yapım aşamalarını da görüntüledik. Marifetli ellerden izlerken yapımı kolay görünüyordu ama ben evde de yapılabileceğini düşündüm.

Kadayıflar, uzun şeritler halinde katlarının arası tutamlarla belirlenmişti. Kadayıfın herhangi farklı bir özelliği olup olmadığını sordum, bildiğimiz normal kadayıf olduğunu söylediler.
Mermer üzerine uzun şerit şeklinde serilen kadayıf elle taranarak boyu biraz daha uzatılıp fazlası alınıyor, eksik görülürse ekleniyor.
Kullanılan fıstığın özelliği boz fıstık olması. Baklavada da boz fıstık kullanılıyor. Boz fıstık çekildiğinde rengi yemyeşil oluyor ve tatlılarda kullanılıyor. Gaziantep'te kesinlikle fıstık yeşilini elde etmek için tatlılarda gıda boyası kullanılmaz.
İtinayla serilen kadayıfın üzerine bol miktarda fıstık serpiliyor ve bir uçtan başlamak üzere kıvrılıyor.
İzlerken işlemler çok kolay görünüyordu. Ben denersem rezillik çıkarmı garanti veremiyorum :) cesaret eden muhakkak çıkacaktır :)
Her defasında burulan kadayıflar yağlanan tepsinin ortasından başlamak üzere yerleştiriliyor. Kadayıfın uç kısmındaki nesne ise kıvrımlar açılmasın diye konulan bir ağırlık. Son olarak üzerine kızdırılmış yani eritilmiş sade yağ dökülüp pişiriliyor. Pişirilme işlemini göremedim yalnız tahminim kadayıf ocağında bu işlem yapılıyor. Ve alt üst çevrilerek nar gibi kızartılıyor. Sade yağ kavramını ben hala anlamış değilim. Sade yağ, tereyağımıdır yoksa katı bir nevi yağ mıdır emin değilim. Emin olduğum şey margarin tarzı sıvı olmayan bir yağ olduğu ve bir çok yöresel yemekte kullanıldığı. Bir rivayete göre de bir zamanların Vita yağına verilen ad olarak aklımda kalmış. Bilen varsa bilgilendirebilir.
Afiyet olsun.

9 yorum:

Moonish (moonsun) dedi ki...

Aymencim nefissss nefiss :)) Afiyet bal seker olsun :)) Yapmayi cok isterim ama burda tel kadayif nerden bulunur ki acep :))

yass dedi ki...

ahhhh ahhhh aymennn... naptın sen sabah sabahhh...... oldum burdaaaaaaaaa

Suya atılan nakışlar dedi ki...

merhaba canım
çok nefis bir tatlıdır ben çok severim bu tatlıyı
nasıl da güzel görünüyor :)
sevgiler ....

Aymen dedi ki...

moonsun, bilirim malzemeleri ele geçirsen hemen yaparsın sen:)

yass, rejimdeydin dimi valla kötü olmuş:))))

suya atılan nakışlar, üzgünüm sadece görüntüde kalıyor buralara uğrarsanız memnuniyetle misafir ederim:)

Murat Artan dedi ki...

ben burda sabah sabah bir kek ve kahveyle idare ederken olmadı şimdi bu tatlı yav,canım çekti. yusuf usta kim yahu,nerede bunn mekanı? ben genelde taşkent ve katmerci murat ta yerim kadayıfı:) en sevdiğim de biluriyedir ama hepsini güzel yapıyorlar.kadayıf olsun da fark etmez getirin ben yerim:)

Aymen dedi ki...

ivriz, tatlıyla aram yoktur bahsettiğin yerleri bilmiyorum. burası ise gazimuhtar caddesi üzerinde ayıntap oteli hizasında tarif edebildim mi acep.

asli koyuncuoğlu dedi ki...

Çok canım istedi.Hemen alıp,yiyeceğim.Baklavadan daha güzel bence.

meleginmarifetleri dedi ki...

Aymeeeen bu ne güzellik böyle süper bişey vallahi antep fıstığının o dediğinden olanını bulsam hemen yaparım vallahi hiç affetmem.
Sade yağa gelince o vita yağı olmasa gerek tereyağının tatlılar börekler için özel üretileni sanırım tortusuz oluyor o yağ..
Öptüm canım by..

Aymen dedi ki...

aslı, benimde tercihim kadayıf olurdu. Afiyet olsun.

melek, tam sana göre dimi. affetmezsin tabi yaparsın. artık heryerde antep malzemeleri satan yerler var belki bulabilirsin. yağ için dediğin doğrudur tereyağı olmadığından eminim.